Poptávka

S čím bychom vám mohli pomoci?

Neváhejte nás kontaktovat. My se vám obratem ozveme.

Poptávka

S čím bychom vám mohli pomoci?

Neváhejte nás kontaktovat. My se vám obratem ozveme.

Podmínky a pravidla pro publikování aplikací v App Store

Každý obchod s aplikacemi má svá specifika, včetně podmínek a pravidel, která aplikace musí splnit, aby mohly být publikovány a následně stáhnuty uživateli. Pokud hledáte článek věnující se informacím, jež jsou nezbytné pro zveřejnění aplikace v různých digitálních obchodech, tak ho najdete zde. V tomto článku se soustředíme na App Store od Apple a na možné problémy při schvalovacím procesu.

Dokumentem, na který se Apple odvolává, jsou “App Store Review Guidelines“. V daném manuálu jsou přehledně uvedeny podmínky, které musí aplikace splňovat, rozdělené do různých sekcí jako jsou bezpečnost, design, obchodní modely, výkonnost a další.

Proces schvalování aplikací v App Store

Je důležité nejprve popsat, jakým způsobem probíhá proces schvalování, aby bylo zřejmé, jak Apple postupuje a jak lze na jednotlivé kroky reagovat. Základ ukazuje následující diagram:

Po dokončení aplikace a jejím odeslání do App Store se aplikace dostane do stavu “Waiting for Review”, kde čeká na posouzení. V tomto stavu se s aplikací nic neděje a akorát čeká ve frontě než se k ním dostane realný člověk (tzv. recenzent). Je možné ještě doplňovat či upravovat metadata o aplikaci v App Store, ale už není možné měnit aplikaci.

Jakmile přijde na řadu (je ve stavu “In Review”) provádí již zmiňovaný recenzent spolu s automatickými nástroji kontrolu ve třech hlavních oblastech:

  1. Kontrola shody s pravidly: Apple pečlivě ověřuje, zda aplikace odpovídá všem směrnicím App Store, včetně uživatelského rozhraní, obsahu, ochrany soukromí, bezpečnosti a dalších.
  2. Technické testování: Provádí se zkouška funkčnosti aplikace, kontrola chyb, problémů s výkonem a kompatibility s nejnovějšími verzemi iOS.
  3. Kontrola obsahu: Ověřuje se, jestli aplikace neobsahuje nevhodný nebo kontroverzní obsah.

V případě zamítnutí aplikace poskytne Apple důvody a odkáže na příslušné body ve směrnicích zmíněných výše. Zamítnutí může být lehčího charakteru, vyžadující doplnění informací, nebo vážnějšího, kdy je potřeba provést změny v aplikaci. Aplikace lze upravovat a znovu odesílat ke schválení opakovaně a není tu žádný limit na počet ani jiný.

Aktualizace aplikace a schvalovací proces

Je důležité zdůraznit, že každá aktualizace aplikace musí projít stejným schvalovacím procesem. Zkušenosti ukazují, že kontrola aktualizací může být rychlejší, když bývá aplikace zasílána častěji na schválení (vydáváte aktualizaci třeba každé 2 týdny apod.).

Nejčastější Důvody Zamítnutí Aplikací

  1. Problémy s Metadaty App Store: Chyby v informacích o aplikaci, například v případě nesprávných screenshotů, zmínění jiných platforem, nekompletních nebo zavádějících popisů.
  2. Technické Nedostatky: Včetně chyb (bugů) v aplikaci, označení jako testovací nebo zkušební verze, nedostatečné ochrany soukromí, nebo absence možnosti přihlášení přes Apple.
  3. Obsahové Problémy: Například aplikace, které jsou příliš jednoduché, nesplňují minimální funkčnost, jsou kopiemi jiných aplikací nebo obsahují nevhodný obsah.

App Store metadata problémy

Jedná se o důvody zamítnutí aplikace ne kvůli samotné aplikaci, ale proto, že nemusí být všechny informace o aplikaci správně vyplněny. V tomto příspěvku jsme rozebírali jaké informace je potřeba vyplnit a tady se spíše zmíním, co se nemusí Applu líbit. V této kategorii není nutné ani posílat nový build (novou verzi) aplikace na schválení, ale stačí aktualizovat daná data a nechat aplikaci znovu zkontrolovat.

  • Zmíněny jiné platformy – Nesmíte nikde zmínit Android či jiný mobilní OS.
  • Screenshoty – Náhledy pro aplikaci musí odpovídat aktuálnímu stavu aplikace a nesmí být nijak zavádějící. I tyto screenshoty se prohlíží a měli jsme i zamítnutí, kdy se mezi články na screenshotu v aplikaci objevilo zmínění Androidu nebo že status bar (horní lišta) neodpovídá iOS, takže i na takové to drobnosti si dát pozor.
  • Správné a aktuální informace – Celkově by popis aplikace, věková kategorie obsahu, informace o ochraně osobních údajů atd. měly být správně nastaveny. Také, pokud se v aplikaci využívají in-app nákupy, tak musí být doplněny informace o nich.
  • Demo či testovací účet – Pokud má aplikace přihlašovací obrazovku, tak je potřeba poskytnout testovací účet pro Apple a to i když je možné si účet vytvořit v aplikaci.
  • Ukázka QR či jiných kódů – Pokud aplikace má nějakou funkčnost související s načítáním QR (či jiného typu) kódů, tak je potřeba poskytnout ukázku těchto kódů a to jako odkaz na web.
  • Video s hardwarem – Také se může stát, že máte aplikaci, které pracuje s nějakým jiným zařízením, které Apple nemá k dispozici. Tento hardware nemusíte Applu zasílat, ale je potřeba vytvořit video ukázku, kde ukazujete aplikaci na reálném Apple zařízení a je tam vidět ta interakce. Například jsme dělali video, kde jsem ukázali, jak aplikace pro práci s chytrými zámky otevírá právě danou chytrou kliku.

Technické problémy

Technické nedostatky už jsou spíše na tvůrce a vývojáře aplikace. Pro další kolo schvalovacího procesu se musí vytvořit nová verze aplikace, ale oprava, aby aplikace prošla, tak pořád nemusí být velká a náročná a spíše se jedná o nějaké drobnosti.

  • Pády a bugy – Jak si asi dovedete představit, tak Apple si chce udržet nějakou kvalitu i u aplikací od jiných vývojářů, ale dostupných v App Store. Takže pokud se při testování projeví nějaké chyby či pády, tak aplikaci zamítne a je potřeba ji opravit.
  • Testovací aplikace – Toto souvisí trochu i s předchozím bodem. Aplikace nesmí být označena jako testovací, zkušební, apod. Nesmí to být nějaká zkouška pro pár uživatelů, kdy si chcete vyzkoušet koncept nebo máte jenom demo (aplikace místo zobrazení reálných dat, tak zobrazuje tzv. placeholdery či dummy data). Na testovací verze a ukázky slouží jiné možnosti, postupy a kanály (např. TestFlight).
  • Chybějící Privacy policy – aplikace musí splňovat zákony pro daný region a musí tedy i splňovat zásady ochrany osobních údajů a mít o tom informace v aplikaci (např. v Evropě splňovat GDPR).
  • Chybějící možnost přihlášení přes Apple – Pokud aplikace kromě vlastního způsobu přihlášení (jméno a heslo) poskytuje i přihlášení přes sociální sítě (Facebook, Twitter apod.), tak musí i poskytnout možnost přihlášení pomocí Applu.
  • Chybějící možnost smazání uživatelského účtu – Pokud aplikace umožňuje vytváření uživatelských účtů, tak musí umožnit i smazání daného účtu. Můžete například někde do nastavení přidat tlačítko pro začátek procesu smazání účtu. Píšu začátek procesu, protože Apple nevyžaduje, aby aplikace nutně hned smazala daný účet, ale pokud jsou tam i jiné návaznosti, tak třeba stačí, že aplikace napíše, že proces započal a daného uživatele kontaktuje někdo z podpory a bude se pokračovat dále.

Obsahové problémy

Následující problémy bývají nejtěžší na odstranění. Důležité je už při návrzích některých aplikací, tak přemýšlet, zda náhodou nemohou být v rozporu s některými pravidly.

Aplikace je příliš jednoduchá či nesplňuje minimální funkčnost

Tady se Apple odkazuje na bod 4.2 Design – Minimum Functionality a případně na nějaký podbod (např. 4.2.2). Důležité je pochopit, co vlastně chce tímto bodem vynutit a jaké aplikace nechce mít v App Store. Apple nechce mít žádná dema, ukázky (již zmíněno výše) nebo také aplikace, které uživateli nepřináší nic navíc oproti webovým stránkám. Může se tedy stát, že aplikace má například spoustu informací, mapu, push notifikace, kontaktní formulář apod. a přesto neprojde, protože podle Applu se může jednat o doplňkovou aplikaci k webovým stránkám, které obsahují stejné informace a pak nepřináší nic navíc (je to v podstatě vizitka dané služby) a aplikaci zamítne.

Aplikaci je přesto možné zkusit do App Store dostat, a případně zkusit oponovat a zdůvodnit proč je aplikace důležitá a co uživateli přináší (můžou se vytvořit i fotografie či natočit video s použitím aplikace a funkcionality).

Mohlo by se zdát, že toto pravidlo míří na aplikace, které v podstatě obsahují pouze prohlížeč (WebView komponentu) v aplikaci a v něm zobrazují webovou stránku. Tedy jedná se akorát o webovou aplikaci zabalenou do mobilní aplikace, aby se šířila přes dané obchody. Ale není to úplně tak. Máme zkušenosti, že pokud se webová aplikace dobře přizpůsobuje malým displejům, vypadá nativně, je dobře responzivní a přidá se něco málo navíc (např. možnost push notifikací), tak je možné i takovéto aplikace dostat do App Store.

Kopie jiné aplikace (plagiátorství)

Než se pustíte do přestavby nejnovějšího mobilního výstřelku, dvakrát si to rozmyslete. Kopie nějakých jednoduchý her či aplikací nemusí Apple schválit.

Nevhodný obsah

Při vyplňování metadat vyplňujete také informace o obsahu v aplikaci a Apple podle toho nastavuje věkovou kategorii pro kterou je daná aplikace určena.

Ovšem dejte si pozor, abyste si nemysleli, že můžete nastavit, že v aplikaci se vyskytuje hodně informací např. o tabáku a pak dostanete do App Store aplikaci prodávající tabákové výrobky. Následující aplikace jsou automaticky zakazovány a nelze je do App Store dostat:

  • Aplikace s nelegálním obsahem – Aplikace propagující nelegální činnosti nebo obsahující nelegální obsah jsou přísně zakázány.
  • Aplikace s nevhodným nebo urážlivým obsahem – Aplikace s pornografickým, urážlivým nebo jinak nevhodným obsahem jsou zakázány. To zahrnuje i aplikace s hate speech nebo diskriminačním obsahem.
  • Aplikace, které napodobují funkce iOS nebo jiné aplikace – Aplikace, které se snaží napodobit nebo replikovat funkce nativních aplikací iOS nebo jiných populárních aplikací, nejsou obvykle povoleny.
  • Aplikace, které porušují autorská práva – Jakákoli aplikace, která porušuje autorská práva nebo jiná práva duševního vlastnictví, je nepřijatelná.
  • Aplikace s nedovoleným sdílením souborů nebo pirátstvím – Aplikace umožňující nelegální sdílení souborů nebo pirátství jsou zakázány.
  • Aplikací s potenciálně škodlivým obsahem – Omezení na aplikace, které podporují nebo propagují činnosti považované za škodlivé pro zdraví, jako je užívání tabáku, elektronických cigaret, nebo souvisejících produktů.

Business Model a Platby v Aplikaci

Mezi časté problémy patří také zamítnutí skrz platby v aplikaci. Často stačí doplnit informace či odpovědět na otázky od Applu a pak aplikace projde. Důležité je pochopit a splňovat základní pravidla a přístupy k možným nákupům.

Apple rozlišuje mezi digitálními produkty a službami a fyzickými produkty či službami v reálném světě, což má významný dopad na způsob, jakým jsou aplikace a jejich In-App nákupy (In-App Purchases, zkracováno jako IAP) řízeny v App Store. Digitální produkty, jako jsou virtuální měny, předplatné a další digitální služby, musí být prodávány prostřednictvím Apple systému In-App Purchase (IAP), což umožňuje společnosti vybírat provizi, obvykle v rozmezí 15 až 30 %. Naproti tomu prodej fyzického zboží nebo služeb mimo digitální svět, jako jsou rezervace hotelů, platba taxi nebo nákup zboží, může probíhat i prostřednictvím externích platebních metod (platebních bran apod.) a je osvobozen od Apple provize.

Pravidla s digitálním obsahem jsou brána jako kontroverznější, kdy některé společnosti jako Netflix, Spotify a Epic Games mají s Apple spory a snažily se prodávat své digitální zboží či služby mimo služby Applu. Výsledkem je, že některé aplikace či hry nejsou v App Store (např. Fortnite od Epicu) a jiné jsou, ale nenabízí v aplikaci možnost zakoupit své předplatné (např. Spotify). Pokud tedy prodáváte digitální službu, chcete mít aplikaci v App Store a nechcete tam platit provize Applu, tak nemůže zakoupení dané služby probíhat přes iOS aplikaci a ani nesmíte nikam uživatele navádět či odkazovat, kde by si měl uživatel měl zakoupit předplatné (ikdyž byste odkazoval do webového prohlížeče). Například u zmíněného Spotify uvidíte, že obsahuje informace o různých typech předplatných, ale nikde nemáte možnost si ho zakoupit a musíte přejít na web pomocí prohlížeče nebo použít desktopovou aplikaci apod.

Tyto pravidla se mohou změnit a aktuálně Apple chystá novou verzi iOS 17.4, kdy Evropská Unie nutí Apple, aby dovolil možnost mít v telefonu i obchody (markety) jiných společností, které by pak měly pro jednotlivé aplikace jiná pravidla. Toto ovšem rozebereme v samostatném článku.

Domluvte si s námi schůzku

Domluvit schůzku

S čím bychom vám mohli pomoci?

Neváhejte nás kontaktovat. My se vám obratem ozveme.

© All Rights Reserved. Copyright MixedApps 2020. Developed by WKS
Quantum Peak AI
https://lekarnapodstrani.com/