Podmínky a pravidla pro publikování aplikací v App Store
12. 6. 2024
Každý obchod s aplikacemi má svá specifika, včetně podmínek a pravidel, která aplikace musí splnit, aby mohly být publikovány a následně k dispozici ke stažení pro uživatele v daných obchodech. V tomto článku se soustředíme na obchod App Store od společnosti Apple a na možné problémy při schvalovacím procesu.


V tomto článku se hlavně zabýváme schvalovacím procesem pro App Store, možnými problémy a jejich řešením. Pokud hledáte článek věnující se informacím, jež jsou nezbytné pro zveřejnění aplikace v různých digitálních obchodech, tak ho najdete zde.
Nejdůležitějším dokumentem, na který se Apple odvolává, jsou “App Store Review Guidelines“. V daném manuálu jsou přehledně uvedeny podmínky, které musí aplikace splňovat, rozdělené do různých sekcí jako jsou bezpečnost, design, obchodní modely, výkonnost a další.
Proces schvalování aplikací v App Store
Je důležité nejprve popsat, jakým způsobem probíhá proces schvalování, aby bylo zřejmé, jak Apple postupuje a jak lze na jednotlivé kroky reagovat. Základ ukazuje následující diagram:
Po dokončení aplikace a jejím odeslání do App Store se aplikace dostane do stavu “Waiting for Review”, kde čeká na posouzení. V tomto stavu se s aplikací nic neděje a akorát čeká ve frontě než se k ním dostane realný člověk (tzv. recenzent). Je možné ještě doplňovat či upravovat metadata o aplikaci v App Store, ale už není možné měnit aplikaci.
Jakmile přijde na řadu (je ve stavu “In Review”) provádí již zmiňovaný recenzent spolu s automatickými nástroji kontrolu ve třech hlavních oblastech:
- Kontrola shody s pravidly: Apple pečlivě ověřuje, zda aplikace odpovídá všem směrnicím App Store, včetně uživatelského rozhraní, obsahu, ochrany soukromí, bezpečnosti a dalších.
- Technické testování: Provádí se zkouška funkčnosti aplikace, kontrola chyb, problémů s výkonem a kompatibility s nejnovějšími verzemi iOS.
- Kontrola obsahu: Ověřuje se, jestli aplikace neobsahuje nevhodný nebo kontroverzní obsah.
V případě zamítnutí aplikace poskytne Apple důvody a odkáže na příslušné body ve směrnicích zmíněných výše. Zamítnutí může být lehčího charakteru, vyžadující doplnění informací, nebo vážnějšího, kdy je potřeba provést změny v aplikaci. Aplikace lze upravovat a znovu odesílat ke schválení opakovaně a není tu žádný limit na počet ani jiný.
Aktualizace aplikace a schvalovací proces
Je důležité zdůraznit, že každá aktualizace aplikace musí projít stejným schvalovacím procesem. Zkušenosti ukazují, že kontrola aktualizací může být rychlejší, když bývá aplikace zasílána častěji na schválení (vydáváte aktualizaci třeba každé 2 týdny apod.).
Nejčastější Důvody Zamítnutí Aplikací
- Problémy s Metadaty App Store: Chyby v informacích o aplikaci, například v případě nesprávných screenshotů, zmínění jiných platforem, nekompletních nebo zavádějících popisů.
- Technické Nedostatky: Včetně chyb (bugů) v aplikaci, označení jako testovací nebo zkušební verze, nedostatečné ochrany soukromí, nebo absence možnosti přihlášení přes Apple.
- Obsahové Problémy: Například aplikace, které jsou příliš jednoduché, nesplňují minimální funkčnost, jsou kopiemi jiných aplikací nebo obsahují nevhodný obsah.
App Store metadata problémy
Jedná se o důvody zamítnutí aplikace ne kvůli samotné aplikaci, ale proto, že nemusí být všechny informace o aplikaci správně vyplněny. V tomto příspěvku jsme rozebírali jaké informace je potřeba vyplnit a tady se spíše zmíním, co se nemusí Applu líbit. V této kategorii není nutné ani posílat nový build (novou verzi) aplikace na schválení, ale stačí aktualizovat daná data a nechat aplikaci znovu zkontrolovat.
Technické problémy
Technické nedostatky už jsou spíše na tvůrce a vývojáře aplikace. Pro další kolo schvalovacího procesu se musí vytvořit nová verze aplikace, ale oprava, aby aplikace prošla, tak pořád nemusí být velká a náročná a spíše se jedná o nějaké drobnosti.
Obsahové problémy
Následující problémy bývají nejtěžší na odstranění. Důležité je už při návrzích některých aplikací, tak přemýšlet, zda náhodou nemohou být v rozporu s některými pravidly.
Aplikace je příliš jednoduchá či nesplňuje minimální funkčnost
Tady se Apple odkazuje na bod 4.2 Design – Minimum Functionality a případně na nějaký podbod (např. 4.2.2). Důležité je pochopit, co vlastně chce tímto bodem vynutit a jaké aplikace nechce mít v App Store. Apple nechce mít žádná dema, ukázky (již zmíněno výše) nebo také aplikace, které uživateli nepřináší nic navíc oproti webovým stránkám. Může se tedy stát, že aplikace má například spoustu informací, mapu, push notifikace, kontaktní formulář apod. a přesto neprojde, protože podle Applu se může jednat o doplňkovou aplikaci k webovým stránkám, které obsahují stejné informace a pak nepřináší nic navíc (je to v podstatě vizitka dané služby) a aplikaci zamítne.
Aplikaci je přesto možné zkusit do App Store dostat, a případně zkusit oponovat a zdůvodnit proč je aplikace důležitá a co uživateli přináší (můžou se vytvořit i fotografie či natočit video s použitím aplikace a funkcionality).
Mohlo by se zdát, že toto pravidlo míří na aplikace, které v podstatě obsahují pouze prohlížeč (WebView komponentu) v aplikaci a v něm zobrazují webovou stránku. Tedy jedná se akorát o webovou aplikaci zabalenou do mobilní aplikace, aby se šířila přes dané obchody. Ale není to úplně tak. Máme zkušenosti, že pokud se webová aplikace dobře přizpůsobuje malým displejům, vypadá nativně, je dobře responzivní a přidá se něco málo navíc (např. možnost push notifikací), tak je možné i takovéto aplikace dostat do App Store.
Kopie jiné aplikace (plagiátorství)
Než se pustíte do přestavby nejnovějšího mobilního výstřelku, dvakrát si to rozmyslete. Kopie nějakých jednoduchý her či aplikací nemusí Apple schválit.
Nevhodný obsah
Při vyplňování metadat vyplňujete také informace o obsahu v aplikaci a Apple podle toho nastavuje věkovou kategorii pro kterou je daná aplikace určena.
Ovšem dejte si pozor, abyste si nemysleli, že můžete nastavit, že v aplikaci se vyskytuje hodně informací např. o tabáku a pak dostanete do App Store aplikaci prodávající tabákové výrobky. Následující aplikace jsou automaticky zakazovány a nelze je do App Store dostat:
Business Model a Platby v Aplikaci
Mezi časté problémy patří také zamítnutí skrz platby v aplikaci. Často stačí doplnit informace či odpovědět na otázky od Applu a pak aplikace projde. Důležité je pochopit a splňovat základní pravidla a přístupy k možným nákupům.
Apple rozlišuje mezi digitálními produkty a službami a fyzickými produkty či službami v reálném světě, což má významný dopad na způsob, jakým jsou aplikace a jejich In-App nákupy (In-App Purchases, zkracováno jako IAP) řízeny v App Store. Digitální produkty, jako jsou virtuální měny, předplatné a další digitální služby, musí být prodávány prostřednictvím Apple systému In-App Purchase (IAP), což umožňuje společnosti vybírat provizi, obvykle v rozmezí 15 až 30 %. Naproti tomu prodej fyzického zboží nebo služeb mimo digitální svět, jako jsou rezervace hotelů, platba taxi nebo nákup zboží, může probíhat i prostřednictvím externích platebních metod (platebních bran apod.) a je osvobozen od Apple provize.
Pravidla s digitálním obsahem jsou brána jako kontroverznější, kdy některé společnosti jako Netflix, Spotify a Epic Games mají s Apple spory a snažily se prodávat své digitální zboží či služby mimo služby Applu. Výsledkem je, že některé aplikace či hry nejsou v App Store (např. Fortnite od Epicu) a jiné jsou, ale nenabízí v aplikaci možnost zakoupit své předplatné (např. Spotify). Pokud tedy prodáváte digitální službu, chcete mít aplikaci v App Store a nechcete tam platit provize Applu, tak nemůže zakoupení dané služby probíhat přes iOS aplikaci a ani nesmíte nikam uživatele navádět či odkazovat, kde by si měl uživatel měl zakoupit předplatné (ikdyž byste odkazoval do webového prohlížeče). Například u zmíněného Spotify uvidíte, že obsahuje informace o různých typech předplatných, ale nikde nemáte možnost si ho zakoupit a musíte přejít na web pomocí prohlížeče nebo použít desktopovou aplikaci apod.
Tyto pravidla se mohou změnit a aktuálně Apple chystá novou verzi iOS 17.4, kdy Evropská Unie nutí Apple, aby dovolil možnost mít v telefonu i obchody (markety) jiných společností, které by pak měly pro jednotlivé aplikace jiná pravidla. Toto ovšem rozebereme v samostatném článku.